Franchising nebo franšíza jsou dnes pojmy, které nejsou lidem neznámé. Naopak je známe dostatečně dobře na to, abychom v nich viděli podnikatelskou příležitost. Drtivá většina lidí dává vznik franchisingu za vinu Američanům, ale ve skutečnosti mluvíme o slově převzatém z francouzského slovníku. Počátek moderního způsobu podnikání se datuje až do roku 1860, od té doby se však rapidně proměnil. V čem spočívá franšízové podnikání dnes?
Vývoj vedoucí k dnešnímu stavu
Začalo to roku 1860 a pokračuje to dodnes. Na jednu stranu to může znít až neuvěřitelně, na druhou stranu je to realita franšízového konceptu, který přinesl řadě lidem podnikatelský plán až po dnes. S postupem let se franšízové podnikání vyvíjelo až do dnešní podoby, kdy dnes je to především o zkušenostech, obchodních postupech, také o obchodních očekávání a konceptech.
Zatímco majitelé franšízového konceptu mají jasný cíl – rozšířit svou firmu dál, franšízanti neboli ti, kteří chtějí podnikat mají možnost vstoupit na trh s něčím již známým a postaveným na nohy, čímž se jim minimalizuje riziko neúspěchu.
Co je to franchising dnes
Již bylo zmíněno, že franšízové podnikání se za poslední roky rapidně měnilo, a to i po stránce své definice. Jak v současné době definuje franchising evropský kodex? Podle jen se jedná o odbytový systém, jeho prostřednictvím se uvádí na trh zboží, případně nové technologie. Opírá se o úzkou a také nepřetržitou spolupráci právně a finančně nezávislých podniků, franšízora a jeho franšízantů. Zatímco franšízor zaručuje franšízantům právo a ukládá jim povinnost provozovat obchodní činnost v souladu s koncepcí, franšízant má možnost podnikat, ale samozřejmě za konkrétních podmínek.
Důvodem, proč je dnes franšízové podnikání tak žádané, populární a úspěšné je především sdílené know-how, které je právě důvodem toho, proč člověk, i když nemá zkušenosti ve světě byznysu, může v tomto světě uspět.